Målgång för Lyckosparken

Så har det äntligen blivit dags att för vår entreprenörstävling att sparka in i mål. Finaldagen äger rum på Vetenskapens Hus i Luleå, den 8 februari kl.15.00-18.00.

Det är ett öppet event dit alla som anmäler sig är välkomna att delta. Vi bjuder på en eftermiddag med intressanta föreläsningar med Andra Farhad (även känd som Börshajen), mingel med tilltugg och inte minst våra finalisters pitchar som avgör vilka vinnarna i Lyckosparken 2023 blir.
Den 8 februari avgörs det vem som får en riktig Lyckospark.

Till anmälan Finaldagen >

Lyssna på en riktig börshaj

Vi är otroligt glada över att kunna presentera Andra Farhad, också känd som Börshajen, som föreläser på vår finaldag. Andra bjuder på två föreläsningar innehållandes både investeringstips i tuffa tider men också sin personliga resa och utveckling. 

Andra Farhad, Börshajen

Andra Farhad är för många känd som Börshajen. Som 15-åring köpte hon sin första aktie och vid 21 års ålder hade hon sparat ihop till sin första miljon. Genom åren har hon belönats med många priser och utmärkelser och har tilldelats Kompassrosen av Konungens Stiftelse Ungt Ledarskap. Hör henne berätta om sin resa och ta del av hennes syn på börsmarknaden just nu där hon också kommer dela med sig av hur man investerar i skakiga tider. 

Lyckosparkens fem finalister

Det här är Lyckosparkens finalister. De kommer att pitcha sina affärsidéer inför jury och publik den 8 februari. Läs mer om deras affärsidéer.

D-stract

D-stract är ett företag som ägnar sig åt att minska smärtan vid injektioner och nålstick. Produkten kombinerar kyla och tryck för att minska smärtan, något som ger omedelbar effekt och är kliniskt bevisat. Produkten är ergonomiskt utformad med både patient och användare i fokus. Produkten är återanvändbar där det endast krävs att den kyls ner innan användning.

MindDig AB

MindDigs övergripande affärsidé är att bidra till att skapa ett nettoinflöde av talang till Norrbotten för att stötta den gröna industrirevolutionen som just nu pågår i regionen. MindDig är en global talang-attraktionsplattform med syfte att sprida information om jobben, livet, och syftet i norr – men ett tydligt fokus på att konvertera talanger till att fatta ett beslut om att flytta hit. 

Normada AB

Normada grundades med ambitionen att bidra till en bättre värld genom att ändra det sätt vi människor framställer, handlar och återvinner möbler på. Deras mål är att tillverka 100% cirkulära möbler som är lokalt producerade, så nära kunden som möjligt utan att kompromissa med design eller hållbarhet. Normada arbetar med med 3D-printade möbler.

Norrbottens Destilleri AB

Norrbottens Destilleri grundades för snart sex år sedan med en vision om att förpacka essensen av Norrbottens natur i en destillerad dryck. Ribban sattes högt och redan tidigt i sin resa har de blivit flerfaldigt prisade på den internationella scenen. Deras produkter når idag en internationell marknad där de bland annat exporterar till Danmark, Tyskland, Chile, Singapore & Japan. 

Shop in Lapland

Shop in Lapland har ett handplockat urval av nordisk design och traditionellt hantverk i naturmaterial. Affärsidén bygger på att lyfta fram produkter från Norrbotten. I sortimentet finns bland annat tennarmband i vegetabiliskt garvat renskinn gjorda av slöjdare i Norrbotten och smycken med samisk och norrbottnisk design som görs i Jokkmokk, Haparanda och Karesuando. Designen lyfter fram den samiska kulturen, allmogemåleriet i Tornedalen och Norrbotten.